Categories
Putovanja SAD

Havaji – putovanje iz snova

Nisam ni sanjala o tome da ću otići na Havaje, a svakako nisam mislila da će se to desiti kada imam 20 godina. Međutim, ovakva egzotična destinacija postala je realna opcija i za studente sa naših prostora, i to zbog Work and Travel programa. Ako idete na Work and Travel i niste sigurni gde da putujete tokom poslednjeg meseca, mogu da vam kažem da su Havaji najegzotičnija destinacija koju sam posetila.

Planiranje putovanja

Havaji su arhipelag koji se sastoji od 8 glavnih većih ostrva: Hawaii ili the Big Island, Oahu, Maui, Kauai, Molokai, Lanai, Niihau i Kahoolawe. Havajima pripada i veliki broj manjih ostrva. Kada smo planirali putovanje – dvoumili smo se između ostrva Oahu i Maui, kao dva najposećenija havajska ostrva koja nude mnogobrojne aktivnosti.

Odlučili smo se za povoljniju opciju – Oahu, ostrvo na kome se nalazi i glavni grad Havaja – Honolulu. Ostali smo nedelju dana i mislim da je to dovoljno da obiđete ono što vas najviše zanima na ostrvu.

Mi smo putovali u oktobru, a kasnije sam saznala da je to odlično vreme za posetu Havajima. Iako sezona traje cele godine, neki meseci su bolja opcija od drugih.

• Od aprila do juna ili od septembra do decembra – Kažu da je ovo najbolji period za Oahu, jer su tada manje gužve, a lepo je vreme.
  • Od juna do avgusta – letnja sezona. Odlično vreme, ali veća gužva.
  • Od decembra do aprila – popularan period kada se održavaju brojna surferska takmičenja i kada možete videti kitove. Međutim, i cene su jako visoke.

Kako smo putovali iz Kolorada, leteli smo iz Denvera do San Franciska, imali destočasovno presedanje i onda leteli do Honolulua. Presedanje smo iskoristili da vidimo San Francisko na nekoliko sati i večeramo u kineskom restoranu. Posle toga smo pokušali da spavamo na aerodomu, što i nije bio najuspešniji podvig. Za smeštaj u Honoluluu smo izabrali Airbnb stančić u soliteru sa odličnim pogledom na grad i okean, u blizini Waikiki plaže. Ovaj smeštaj platili smo manje nego sobicu u nečijem stanu u Bruklinu (isto Airbnb), pri poseti Njujorku.

Putovati na Havaje iz Evrope je skupo zbog letova, pa preporučujem da o Havajima razmislite ako planirate put za Ameriku. Mi smo povratnu kartu do Havaja platili oko $550 (leteli smo iz San Franciska, a vratili se u Njujork).

Pristizanje u Honolulu i prvi susret sa Havajima

Iako sam kupila kartu i uplatila smeštaj, nisam verovala da ću stvarno videti Havaje sve dok avion nije dotakao tlo ostrva Oahu. Let iz San Franciska do Havaja trajao je oko pet sati. Pored klasičnih pića u avionu, služili su i havajski slatki sok od guave. Bilo mi je čudno da na mapi na sedištu ispred mene pratim gde se nalazi avion, jer smo sve vreme iznad Tihog okeana, a kopna ni na vidiku. Sleteli smo u Honolulu i čim smo izašli iz aviona, osetili smo duh Havaja – svuda oko nas prodavali su se cvetni venci – lei

Nekim lokalnim autobusom došli smo do Waikiki-ja, koji označava svetski poznatu plažu, ali i deo grada Honolulu. Kako naš smeštaj još nije bio spreman, odlučili smo da ostavimo kofere i prošetamo do plaže Waikiki. Čim smo stigli, podvrnula sam nogavice i zakoračila u prijatnu vodu Tihog okeana. Pod prstima sa osećala fin i mekan pesak, a kada sam podigla pogled ispred mene prostirala kilometrima dugačka Waikiki plaža, zgrade luksuznih hotela pored obale i krater vulkana u daljini. Čoveče, ovo su Havaji.

O Havajima

Havaji su pedeseta i poslednja savezna država koja je ušla u sastav SAD-a, i to tek 1959. godine. Nekada su Havaji bili posebna nacija – kraljevina Havaji. Zvanični jezici su i havajski i engleski, ali je havajski ugrožen jezik. Vremenska razlika između Srbije i Havaja je čak 12 sati. Bilo mi je neverovatno koliko sam daleko od kuće, a i od ostatka sveta.

Pošto su Havaji deo Amerike, očekivala sam da sve bude slično kao i u ostatku Amerike. Ipak, Havaji su priča za sebe. Naravno, oseća se da ste i dalje u Americi, tu su iste prodavnice, lanci restorana, engleski jezik i sve ostalo, ali prisutna je i havajska opuštenost i malo drugačija kultura. Sledeće što me je iznenadilo je broj azijskih turista i restorani azijske kuhinje – nekad bih zaboravila da smo na Havajima i imala osećaj da smo u Aziji. Ono što tada nisam znala je da je u Honoluluu više od polovine populacije azijskog porekla, a let Japan – Havaji traje 7 sati, što je slično kao i let iz Amerike, pa je i logično da mnogi azijski turisti posećuju Havaje.

Prevoz na ostrvu Oahu

Postoje lokalni autobusi koji voze po celom ostrvu i nisu skupi. Vožnja u jednom smeru košta $2.75, a karta za ceo dan $5.50. Generalno, nije loša opcija, ali za neke delove ostrva morate da presedate i izgubite previše vremena, zato što bus staje na mnogo stanica. Mi smo svuda išli autobusom. Da idem ponovo, obavezno bih iznajmila auto, pogotovo za severni deo ostrva koji je daleko od Honolulua, a za neke bliže plaže bih koristila bus. Preporučujem da iznajmite auto, barem na dan-dva, da biste što više obišli i da ne biste gubili vreme u prevozu.

Plaže

Plaže na Havajima ostavljaju bez teksta. Mek sitan beli pesak, prijatna voda Pacifika, palme umesto suncobrana i pogled na neverovatnu prirodu. Većina plaža na ostrvu Oahu je divlja nema kafića, ležaljki, suncobrana. Samo palme i umirujuć zvuk talasa. To me je najviše oduševilo. Na većini plaža koje smo posetili uopšte nije bilo gužve, već svega nekoliko ljudi pored nas. Doživljaj je neprocenjiv. Na svakoj plaži mi je bilo neopisivo lepo, nijanse su odredile koja mi je omiljena.

Verovatno ste čuli da na Havajima ima ajkula i to je tačno. Ipak, jako je mala šansa da ajkula napadne čoveka, zato što uglavnom ne dolaze u plićak niti tamo gde ima ljudi. Ako neka ajkula bude uočena blizu obale, postavljaju se upozorenja i zatvara se plaža. Ja se uopšte nisam brinula i nije bilo nikakvih problema, ali smo uvek pratili ove safety tips, za svaki slučaj.

North Shore (severna strana ostrva)

North Shore je poznat po ogromnim talasima i zbog toga je raj za surfere. U zimskim mesecima talasi dostižu 12 metara visine.  Na nekim plažama održavaju surferska takmičenja. Mi smo obišli:

Waimea Bay – čuvena plaža za najbolje surfere zbog najvećih talasa u zimskim mesecima. Leti se može kupati, jer su talasi mnogo manji, ali su i dalje najveći talasi koje sam videla. Kupanje je bilo ludo i zabavno. Super smo se proveli iako je bilo neobično kupati se kad su toliki talasi. Savetujem da se ne kupate ovde ako niste iskusan plivač. Jedna zanimljivost za ovu plažu je da je ona jedna od lokacija gde se snimala serija Lost.

Sunset Beach – i ova plaža je popularna među surferima. Plaža je dugačka i nestvarno lepa. Kada smo mi bili tamo, talasi su bili preveliki pa se nismo kupali. To ne znači da nismo uživali. Raširili smo peškire ispod palme i uživali u pogledu. Čudila sam se visini talasa ispred nas, a i prostranstvu plaže oko nas. Kad bih pogledala levo i desno, videla bih samo ponekog čoveka u daljini. Još jedan trenutak havajskog uživanja. Nije mi bilo jasno kako ovakvo mesto ne vrvi od ljudi, ali sam bila srećna što je tako. Na ovoj plaži je bilo nekoliko kuća uz obalu. Razmišljala sam koliko su srećni ljudi koji žive tu i uživaju u ovakvom prizoru kad se probude.

Windward Coast (istočna strana ostrva)

Ova strana ostrva mi se najviše svidela i ovde se nalazi moja omiljena plaža. Kažu da je ova strana ostrva vetrovitija od ostalih (tako je dobila ime), ali ja nisam primetila da je bilo vetra. Bilo je prijatno i ne pretoplo. Mi smo obišli:

Lanikai Beach – moja omiljena plaža. Lani Kai znači rajski okean i baš tako bih opisala ovu plažu. Tirkizna boja okeana, sitan beli pesak, miran okean i pogled na planine. Ovo je jedina plaža gde smo došli dva puta. Razlozi su lepota plaže, blizina i povezanost sa Honoluluom i, naravno, činjenica da je na plaži bilo samo nekoliko ljudi pored nas.

oahu plaza

Waimanalo Beach Park – voda i pesak su slični kao i na plaži Lanikai, ali ima dosta drveća i hlada.

South Shore (južna strana ostrva)

Na ovoj obali je vreme prijatno i sunčano, ali mislim da su ove plaže najposećenije od strane turista. Mi smo obišli:

Waikiki Beach – svetski poznata plaža, ali meni najmanje impresivna. Zbog lokacije plaže i mnogobrojnih hotela na obali, ovde ima ubedljivo najviše ljudi. Ovo je jedina plaža gde sam videla suncobrane i ležaljke. Nalazi se u Honoluluu i sastoji se od više manjih plaža. Predlažem Ala Moana Beach Park za zalazak sunca. Ovde je bila najmirnija voda, uopšte nije bilo talasa.

Hanauma Bay – vrlo popularna plaža za ronjenje. Zaključak mog istraživanja atrakcija na ostrvu Oahu bio je da ovo ne smemo da propustimo. Ovde možete videti mnogo vrsta  riba, morskih životinja i korala. Slike su izgledale fenomenalno. Međutim, mi baš i nismo imali sreće sa ovim zalivom. Čim smo stigli rekli su nam da nije dobar dan za ronjenje i da će voda biti mutna. Platili smo $7.5 za ulaz i $20 za opremu za ronjenje, ali bili su u pravu. Voda jeste bila mutna i ono što smo uspeli da vidimo uopšte nije bilo impresivno. Takođe, ovde je bilo baš mnogo turista. Meni gužve uglavnom ne smetaju, ali Havaji su me razmazili, jer smo na toliko lepih plaža uživali skoro sami.

Leeward Coast (zapadna strana ostrva)

Jedina obala koju nisam posetila. Nije bilo vremena za sve, a ostale plaže su me više privlačile. Kažu da je ovo vruća i suva strana ostrva. Poznate plaže su Depot Beach Park i Makaha Beach.

Šta smo još radili na ostrvu?

Honolulu

Kako smo bili smešteni u Honoluluu, svakodnevno smo istraživali glavni grad Havaja bez nekog plana. Šetali smo ulicama i parkovima, kupali se na plažama i bili u nekoliko restorana. Neka mesta koja smo posetili nalaze se u gradu ili neposrednoj blizini grada (Diamond Head, Pearl Harbor, Hanauma Bay).

Pronašli smo i jednu zanimljivu besplatnu aktivnost u gradu – Hula ples. Imala sam želju da na Havajima gledam ovaj polinežanski tradicionalni ples. Međutim, sve opcije su mi bile skupe. Onda sam na netu iskopala informaciju da se određenim danima na Waikiki plaži (kod spomenika Duke Kahanamoku) organizuje izvedba Hula plesa. Ako posećujete Oahu, proverite da li se i dalje organizuju. Ovde imate predloge za još neke besplatne aktivnosti u Honoluluu.

Jednog dana smo odlučili smo da ustanemo pre svitanja i gledamo izlazak sunca. Sada mi je to jedna od najdražih uspomena.

havaji emakaplani

Hrana

Rainbow Drive-In je mesto u Honoluluu gde smo jeli jeftinu havajsku hranu. Ja sam jela Mixed plate koji se sastoji od tri vrste mesa, pirinča i priloga. U nekom restoranu, čijeg se imena ne sećam, jeli smo gambore i ribu. Pored toga, preporučujem da na Havajima uživate u kokosu i svežem voću kao što je ananas. Poznat je i Shave Ice, dezert od leda sa ukusima, iako ja uvek radije biram sladoled. Još jedan specijalitet je Poke, sirova marinirana riba, npr. Ahi tuna.

Hrana na Havajima je stvarno raznovrsna i ima mnogo mesta za dobar obrok. Mi smo često jeli i po američkim lancima brze hrane, kao što su Subway i Panda Express. Baš sam se uželela američke brze hrane i to je bio odličan način da uštedi na skupim Havajima.

Hiking

Makapu’u Lookout – vidikovac sa veličanstvenim pogledom. Vidi se obala ostrva Oahu i njene litice, dva ostrva (Rabbit i Kaohikaipu) i tirkizni Pacifik. Uživala sam ne samo u pogledu nego u celoj šetnji do vidikovca po stazi dugačkoj oko 2.8km. Usput se vidi i jedan svetionik – Makapu’u Lighthouse. Kažu da sa ovog vidikovca mogu videti kitovi, od kraja decembra do marta.

havaji oahu

Diamond Head – još jedno mesto sa veličanstvenim, ali potpuno drugačijim pogledom. Odavde se vidi ceo Honolulu. Dok na stazi za Makapu’u nismo sreli skoro nikoga, Diamond Head je popularna turistička atrakcija, što znači i mnogo ljudi. Ipak, apsolutno vredi zbog odličnog pogleda. Diamond Head je vulkanska kupa i staza uz koju se penjete vodi do ivice kratera starog 300 000 godina. Ulaz košta samo $1 i za ovu stazu trebaće vam oko sat i po do dva. Preporučujem da idete rano ujutru dok sunce nije jako.

Žao mi je što nismo imali više vremena za ovakve aktivnosti i da posetimo barem vodopad Manoa Falls i ispešačimo Pink Pillbox Hike.

Pearl Harbor

Napad Japana na bazu ratne mornarice SAD-a doveo je do uključenja Amerike u Drugi svetski rat 1941. godine. Pearl Harbor nalazi se na ostrvu Oahu i u istorijskom kompleksu Pearl Harbor ćete naučiti nešto novo o ovom istorijskom događaju.

USS Arizona Memorial posvećen je vojnicima koji su izgubili život kada je bomba potopila brod USS Arizona na kome je bilo 1177 Amerikanaca. Kada posetite ovaj memorijal, stojite tačno iznad potopljene Arizone koja je i dalje u okeanu sa velikim brojem poginulih. Sve vreme sam imala knedlu u grlu. Osećaj je sve samo ne prijatan, ali meni je važno da posećujem mesta na kojima možemo da učimo iz istorije. Ovde je ulaz besplatan.

USS Bowfin je jedna od podmornica korišćena u Drugom svetskom ratu, pa ćete ovde videti kako je izgledala bitka pod vodom. Najzanimljiviji deo je što možete da uđete u pravu podmornicu i razgledate je.

U istorijskom kompleksu se nalaze još i USS Missouri Battleship, kao i Muzej avijacije.

Šta još možete da radite na ostrvu Oahu?

• Whale watching – Kitovi dolaze u tople havajske vode da bi se razmnožavali od decembra do aprila. Tada se organizuju brojne ture za posmatranje kitova. Kažu da možete videti kitove i sa kopna na jugoistoku ostrva (dobra mesta su Makapu’u Lookout i Hanauma Bay). Ovo je jedini razlog zašto mi je žao što smo na Havajima bili u oktobru, a ne koji mesec kasnije.
  • Surfovanje – Havaji su pravo mesto da naučite da surfujete! A ako vas to ne zanima, možete da gledate poznata surferska takmičenja (samo u zimskim mesecima).
  • Luau – Tradicionalna havajska zabava gde možete uživati u havajskoj hrani, muzici i hula plesu.
  • Iolani Palace – kraljevska palata nekadašnjih vladara Kraljevine Havaji i jedina kraljevska palata na teritoriji SAD. Za $20 možete da obiđete ovu palatu u Honoluluu.

Havaji su neobični i neverovatni, čudo prirode. Svaki trenutak posete ostrvu Oahu je bio ispunjen divljenjem Havajima. Oduševila me je priroda i njena očuvanost, rajske plaže, kupanje u Tihom okeanu, posebna kultura, istorija, opuštenost. Od Havaja sam očekivala mnogo, ali sve je bilo još lepše, neobičnije i živopisnije nego što sam očekivala. Ako vam se ikada ukaže prilika da posetite ovo fenomenalno ostrvo, iskoristite je!

Nadam se da vam se svideo tekst o Havajima! Ako imate pitanja o Americi i putovanjima, pišite mi u komentarima ili na Instagramu.

Ako vas zanimaju destinacije u Americi, pročitajte moj tekst o Njujorku, a ako planirate put u Ameriku, pročitajte uputstvo za apliciranje za američku vizu.